icon-menu

Kort tekst:
EURO projekt i Namur, Belgien
Tekst:

I oktober tog vi en tur til Belgien for at finde på fremtidens skole. Vi tog flyet ca. kl. 11:30 fra Kastrup lufthavn og landede i Bruxelles, hvor vi skulle tage en bus fra. Vi fulgtes med to piger fra Portugal og to piger og to drenge fra Østrig. Allerede i bussen til Champion, hvor vores værtsfamilier ventede på os, snakkede vi godt med de andre elever, og tiden fløj. Da vi så ankom til skolen i Champion, var vi alle trætte, men klar til at møde vores værtsfamilier. De var søde, men ikke alle kunne tale engelsk, så man blev nødt til at tale en blanding af fransk og engelsk. Da vi var i den fransktalende del af Belgien, talte de kun fransk. Ikke desto mindre var de venlige.

Om dagen, var vi på skolen for at opfinde morgendagens skole. Vi skulle finde et overordnet tema, som vores morgendagens skole skulle fokusere på. En gruppe fandt på at morgendagens skole skulle være et sted ingen blev efterladt, og andre fandt på at lave morgendagens skole til en grøn skole. Alle ideerne udviklede vi ved hjælp af teknikken Creative Problem Solving. Hver gruppe, (der var cirka 7), havde en vejleder, som guidede eleverne igennem processen, men de pressede ikke deres egen ideer over på grupperne. Det var eleverne selv, der fandt på alle tingene. Ideer som ingen lektier, og karakterer for at gøre det bedste man kan, var bare nogle ideer. Alle ideerne blev så præsenteret for lærerne den næstsidste dag, og alle lærerne var enige om, at der var en masse gode ideer.

Den sidste dag blev sluttet af med et besøg til den store by nær Champion, som hed Namur. Der så vi det gamle citadel, parlamentet for den fransktalende del af Belgien, de små hyggelige gader og alle chokoladebutikkerne. Om aftenen, var der fest på skolen. Temaet var sort og lys, og skolen havde gjort meget ud af det! Det 450 år gamle slot, nu skole, lignede nærmest Disney-land, med alt lyset og der blev spillet musik når man ankom. Der blev danset på dansegulvet af både lærerne og eleverne. De portugisiske, belgiske, italienske, græske, finske, spanske, tyske, østrigske og selvfølgelig de danske elever dansede. Selv rektoren på skolen, som var klædt ud som en Jedi fra Star Wars, dansede.

Festen sluttede klokken 12 og vi skulle op igen tidligt for at nå vores bus til lufthavnen. Heldigvis kunne vi sove i bussen, så det var ikke så slemt. Vi kom hjem sent, hvor både Mads og Ida skulle hjem på hovedet i seng, da de begge skulle tidligt op næste dag for at flyve til Italien på efterårsferie.

Mads Holme Pedersen, GF1 og Ida Kofoed Nielsen 1c

Galleri:

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her.